Motorik

I 0. klasse har man to timers motorik om ugen i stedet for idræt. Formålet med timerne er, at styrke det enkelte barns motorik gennem forskellige bevægelsesaktiviteter.

Mål:

  • At eleverne oplever glæde ved at bevæge sig.
  • At eleverne udvikler deres motoriske færdigheder.
  • At elevernes kropsbevidsthed styrkes.
  • At eleverne tør at kaste sig ud i nye udfordringer.

Vi arbejder med:

  • Grundlæggende grovmotoriske bevægelsesmønstre, fx krybe, kravle,
    rulle, kolbøtter.
  • Balance, fx stå på et ben, hinke på højre/venstre ben, hoppe rytmisk
    med samlede ben, gå på lav balancebom, vippebræt.
  • Kropsbevidsthed og styrke, fx i forskellige redskabsopstillinger.
  • Bevægelse til musik med fokus på rytme.
  • Boldbasis som at gribe, kaste, slå med bat og sparke til en bold, overog underhåndskast, fokus på krydsbevægelse, eksperimentere. Først
    store bolde, senere små bolde.
  • Viden om spænding og afspænding af fx arme og ben.
  • Sjippe og køre på rullebræt.
  • Enkle fangelege med fokus på regler og fællesskab.
  • Små boldspil, hvor konkurrencedelen nedtones.

Gentagelser er vigtige, da det giver tryghed. Eleverne opnår succes ved at øve sig og se, at de bliver bedre. Herved styrkes deres selvværd. Også i motorik er mottoet: ”Man bliver bedre, hvis man øver sig”.

De børn, som fortsat efter 0. klasse har brug for målrettet motorisk træning, tilbydes en times motorik om ugen i 1. og 2. klasse.